REACH

Det kan vi hjælpe dig med

Vaner og uvaner

"Igennem alt for lang tid "spiste jeg" mine følelser - eller hvad man siger. Jeg hader at sige det højt. Men det var kommet til et punkt hvor jeg vidste at det var det jeg gjorde, og alligevel kunne jeg ikke lade være."

Mette - REACH bruger

Vaner og uvaner (49).png

REACH

Om vaner

Hvad er vaner og uvaner?

Kender du følelsen af at sidde fast i gamle mønstre? At have svært ved at slippe af med dem fordi de ofte udspiller sig inden du bliver opmærksom på dem? At du kan høre en stemme fortælle dig at du burde lade være, men igen og igen oplever at gøre det alligevel?

Så kender du, ligesom alle os andre, til uvaner.

 

Vaner er adfærdsmønstre som vi gentager så ofte at de bliver automatiseret.
Derfor opleves vaner ofte ikke som et helt bevidst valg, og derfor er vi blevet trygge ved vores vaner, og finder velbehag i at gøre som vi plejer.

Uvaner opstår som regel ved at den adfærd der løser et problem på den korte bane, sætter sig fast, og skaber andre problemer på den lange bane.

Det kan f.eks. være trøstespisning, rygning og binge-watching ligesom det kan være overspringshandlinger, overforbrug af penge og at lyve for meget. Uvaner har alle størrelser.

 

Hvis du oplever at en uvane holder dig så meget tilbage, at det er på tide at få hjælp til at komme videre, har vi metoderne og redskaberne til at hjælpe dig i gang!

Sådan arbejder vi med uvaner

Som regel tager et vaneforandringsforløb 4-6 uger. Forberedelsen tager 1-2 uger, og selve vaneforandringen tager 3-4 uger.

Vi starter altid med at lære din uvane at kende så vi forstår hvorfor den oprindeligt opstod, hvornår den aktiveres og hvilken belønning den giver dig hver gang den aktiveres.

I samme omgang arbejder vi med motivation og selvtillid for at sikre os at vi starter fra et godt sted.

Når vi bedre forstår uvanen, laver vi sammen en forandringsplan, der deler vaneforandringen op i så mange små skridt som muligt, og tager højde for de ofte uforudsete ting, der gerne ødelægger det for os når vi forsøger at bryde uvanerne. Til sidst vælger du en erstatningsvane, som du skal bruge til at ‘mase’ uvanen ud af dit system. Det er nemlig meget nemmere på den måde end ‘bare at stoppe’ med det du plejer at gøre.

Under forløbet er vi i skriftlig kontakt ved aftalte fikspunkter, som vi kan tilpasse efter hvornår på dagen og ugen, at din uvane normalt har krammet på dig. På den måde kan vi støtte dig bedst muligt, der hvor det er nødvendigt.

REACH

Har du brug for hjælp til at få kontrol over dine vaner?

Tag en uforpligtende snak med os