REACH

Det kan vi hjælpe dig med

Lavt selvværd

"Jeg var derude, hvor jeg helt ned i maven, troede på, at ingen kunne lide mig eller ville kunne lide mig hvis de lærte mig at kende. At der var noget i mig, som ingen andre kunne have med at gøre."

Christina, REACH bruger

Vaner og uvaner (54).png

REACH

Om lavt selvværd

Hvad er lavt selvværd

Taler du grimt til dig selv?

Tillader du ikke dig selv at udtrykke dine tanker og følelser?

 

Er du bange for at sætte grænser i dine relationer?
 

Alle disse tendenser har rødder i et lavt selvværd. Når du er ramt af lavt selvværd, er du grundlæggende udfordret på din tro på, at du er værd at elske som den du er - til forskel for fx hvad du gør.

Lavt selvværd kan komme til udtryk på forskellige måder. Oftest vil du være:

  • genert

  • usikker

  • lide af præstationsangst

  • være stille

  • lukke dig inde i dig selv

Men du kan også

  • have et stort behov for kontrol

  • være perfektionistisk

  • gå meget op i håndgribelige ting som fx dit udseende

  • prale

Når du har lavt selvværd, føler du som sagt ikke, du er god nok, som du er. Derfor forsøger du at lave dig om til en udgave af dig selv, som du mener, er værd at elske.

 

Et lavt selvværd gør dig dygtig til at mærke, hvad andre har brug for fra dig. Men det bliver sværere og sværere for dig at mærke, hvad du har behov for, og hvor dine grænser går. 

Sådan arbejder vi med lavt selvværd

Når vi arbejder med lavt selvværd gør vi det af flere trin.

For det første skal du blive bevidst om hvordan dit lave selvværd manifesterer sig i dine handlinger og dine tanker. Dette er som beskrevet forskelligt fra individ til individ.

For det andet skal du lære at genkende dine egne vurderinger og tanker om dig selv, som en uhensigtsmæssig fokusering der er ude proportion i forhold til virkeligheden. Derfor skal du øve dig i at se bort fra "min næse er for stor" og i stedet kigge på, "hvorfor tænker jeg lige nu på min store næse?"

For det tredje, vil du ofte have en tendens til at kommunikere din lave værdisættelse af dig selv til andre, som så desværre reinforcerer din selvforståelse. Eller du vil omgås af "giftige" mennesker, der igen reinforcerer din lave værdisættelse af dig selv. Dette skal vi rydde op i. Og du skal konkret øve dig i grænsesætning, som er en betydelig måde at værdisætte sig selv i relation til andre. 

Dette er en konkret måde du kan bryde mønstret, og  i stedet, bekræftige dig selv  i at du mere værd end det.

REACH

Lider du af lavt selvværd?

Tag en uforpligtende snak med os 

      At bruge fokuseret tid og energi på dit mentale helbred er en investering i dig selv som er ligeså fundamentalt for dit personlige helbred og velvære som at gå til læge- eller tandlæge!